Waarom Positief Onderwijs Nederland?

De samenleving doorgaat een grootse transitie. Alleen al het gegeven dat de digitalisering (schermensamenleving) pas in 2008 echt is ingezet, heeft een ongekende impact op alle onderdelen van de maatschappij, op de relaties in het algemeen en zeker ook de samenhang in onze vrije, open en democratische samenleving. Het is niet vanzelfsprekend dat deze blijft bestaan zoals die bestond. De vraag die we ons stellen is Hoe we alle leerlingen en studenten een kans kunnen geven zich te verbinden met de wereld om hen heen? Hoe kunnen we ze de kans geven vanuit welbevinden in autonomie en vertrouwen te ontwikkelen zodat ze het nu en de toekomst aan kunnen gaan met verantwoordelijkheid voor zichzelf en de ander, met veerkracht, flexibiliteit en nieuwsgierigheid.

Positief Onderwijs Nederland is ontstaan vanuit een initiatief van Intraverte (landelijke zorg onderwijs en de AVS) (zie white paper).

Positief Onderwijs Nederland  wil buigend op bijna 30 jaar ervaring op het snijvlag van onderwijs en gezondheidszorg bijdragen,  aan een nieuw, fundamenteel perspectief op verbetering van onze samenleving waarin het onderwijs en de gezondheidszorg een verantwoordelijke rol in spelen.

In achterliggende (27) jaren hebben we voortdurend gezien dat het multi sectoraal en multi disciplinair kijken van grote toegevoegde betekenis kan zijn voor uiteindelijk het welbevinden van leerlingen en studenten.