Over ons

In 2018 namen Petra van Haren (AVS) en Koos Stienstra (Intraverte), samen het initiatief tot het ontwikkelen van het concept ‘Positief Onderwijs’ in Nederland. Zij zagen dat dat er in het huidige onderwijs steeds meer kinderen in de knel kwamen. Met Positief Onderwijs bieden wij onderwijs dat in lijn ligt met de snel veranderende samenleving en waarin permanent leren en tegelijk weerbaar en wendbaar zijn centraal staan. Door anders naar kinderen te kijken, te denken en te durven doen bereid je met Positief Onderwijs kinderen gedegen voor op de toekomst.

Vanuit de positieve psychologie en positieve gezondheid zijn de 6 dimensies van het welzijn (Machteld Huber) vertaald naar het onderwijs. Het denkmodel van Positief Onderwijs bestaat uit 8 factoren welke samen het welbevinden van kinderen beïnvloeden (KOBWEB) en 8 factoren welke samen het welzijn en slagen van een schoolteam beïnvloeden (Schoolweb).

Het doel van Positief Onderwijs is scholen de kennis en tools meegeven om vanuit deze 8 factoren waar te nemen, te denken en te durven doen, zodat kinderen weerbaar en wendbaar worden en schoolteams een omgeving kunnen creëren waarbinnen dit zo optimaal mogelijk plaats kan vinden. Positief Onderwijs Nederland biedt hiermee een totaalpakket voor het zicht hebben op welbevinden en het stimuleren van de totaalontwikkeling van kinderen. Het basistraject van Positief Onderwijs biedt een praktische vertaling van alle factoren gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en begeleidt jullie om hier je eigen kleur aan te geven.

Onze trainers

  • Ingrid Bunnik
  • Trainer Positief Onderwijs Nederland

Hi! Mijn naam is Ingrid Bunnik. Van oorsprong ben ik Oefentherapeut en dit vak heb ik 35 jaar geleden gekozen omdat ik geloof dat we door oefenen onszelf van alles kunnen aanleren. De manier waarop we het gemakkelijkst en het meest duurzaam leren, is bij iedereen anders; we zijn allemaal uniek. En daarnaast zijn er overeenkomsten die voor ons allemaal gelden. De belangrijkste voor mij is wel dat leren het beste werkt vanuit ontspanning en plezier. Dit is verbonden met nieuwsgierig zijn en een heleboel ervaring op doen om daar steeds het meest passende van in te zetten.

Sinds 1996 begeleid ik dagelijks vele kinderen met sociaal-emotionele vraagstukken, met als startpunt het welbevinden en het stimuleren van de neuromotorische rijping. Hierin speelt afstemmen met school, waar de ontwikkeling van het kind voor een groot deel plaatsvindt, een belangrijke rol. Hier zie ik dan ook veel mogelijkheden voor samenwerking tussen zorg en onderwijs. Met positief onderwijs streven we naar een positief klimaat op school waarin ontwikkeling optimaal kan plaatsvinden.

  • Joyce Vervoort
  • Trainer Positief Onderwijs Nederland

Hoi, mijn naam is Joyce Vervoort. In het dagelijks leven ben ik moeder van een puber-tweeling, waar ik veel inspiratie uithaal voor mijzelf en hoe ik met anderen om wil gaan. Ik werk nu ruim 30 jaar als kinderoefentherapeut in de zorg en het onderwijs, waardoor ik op beide gebieden veel kennis en ervaring heb opgedaan. Daarnaast heb ik mij verdiept in sensorische integratie, visuele leerstijl, communicatietechnieken (NLP), coaching en zingeving.

Ik zet mij graag in voor Positief Onderwijs omdat ik ervan overtuigd ben dat de schoolprestaties ( cognitieve vaardigheden ) tot zijn recht komen als alle voorwaarden om tot ontwikkeling te komen optimaal zijn. Dan spreken we van welbevinden, waardoor een kind vanuit zijn natuurlijke nieuwsgierigheid ontwikkelt op zowel cognitief, senso-motorisch als sociaal-emotioneel gebied.
Het gras groeit ook niet harder als je eraan trekt ( harder oefenen ). Het heeft water, zon en een vruchtbare bodem nodig om tot volle wasdom te komen.

  • Frans Koornberg
  • Trainer Positief Onderwijs Nederland

Mijn naam is Frans Koornberg, getrouwd met Christine en vader van Faya, Janniek en Mila. Daarnaast ben ik praktijkhouder van Intraverte en heb ik een achtergrond als kinderoefentherapeut, psychomotorisch therapeuten ben ik EMDR practitioner.

Bewegen, veranderen en ondernemen zijn mijn passies waarbij ik vanuit verbinding op zoek ga naar je eigen kracht. Vanuit mijn opleidingen combineer ik kennis van bewegen met kennis van de psyche. Belangrijk in gesprek met kinderen en volwassenen vind ik dat we op zoek gaan naar het herkennen van het niet uitgesprokenere en leiden we kinderen naar eigen regie. Inzicht in jezelf vergroot je weerbaarheid en flexibiliteit en dat maakt dat je lekker in je vel zit. Want wanneer je lekker in je vel zit, ben je in staat de grootste veranderingen aan te gaan. En dat is wat ik alle kinderen van Nederland toe wens.

  • Drs. J. G. (Koos) Stienstra
  • Medeoprichter & directeur Intraverte

Koos zijn missie is om te doen wat écht nodig is. Werk dat ertoe doet: zinvol voor organisaties, betekenisvol voor individuen. Intraverte is een landelijke zorgpraktijk waar kinderen en hun ouders terecht kunnen met sensomotorische en sociaal emotionele hulpvragen. Intraverte biedt laagdrempelige zorg en werk nauw samen met leerkrachten en ib-ers op ruim 100 basisscholen. Kennis delen staat hoog in ons vaandel.

Koos heeft vanuit zijn studieachtergrond – economie, taal en religie – ontwikkelprogramma’s opgezet voor vele organisaties. Door banken, spoorwegen, belastingdienst, landbouworganisaties en onderwijsorganisaties werd en wordt hij voortdurend geconsulteerd om de verbinding te leggen tussen economische noodzaak en individuele betekenis.

  • Bart Kloppenburg
  • Trainer Positief Onderwijs Nederland

Ik ben Bart Kloppenburg, 44 jaar en vader van 2 zonen en een dochter. Ik ben woonachtig in de binnenstad van het prachtige Hattem aan de rand van de Veluwe. Mijn motto is: “Doe de dingen eens anders en sta versteld!” Iets wat ik iedere dag in de praktijk probeer te brengen.

Ik heb lang voor de klas gestaan op verschillende scholen, heb diverse directiefuncties gehad en ben nu dus vanuit mijn huidige werk betrokken bij veel scholen. Hierdoor weet ik wat er speelt en daarnaast heb ik een heldere visie op onderwijs ontwikkeld. Deze kennis en ervaring zet ik graag in om Positief Onderwijs tot een succes te maken. Ik geloof dat Positief Onderwijs het onderwijs écht passend maakt. Door anders te kijken, te denken en te doen (en organiseren) ontstaat er een dynamiek die energie en plezier oplevert. Iedereen binnen een school komt meer tot zijn/haar recht en daar zijn we wel aan toe!

  • Jeanine Drost
  • Trainer Positief Onderwijs Nederland

Vanuit mijn tenen ben ik toegewijd aan goed onderwijs. Ik ben er van overtuigd geraakt dat dat alleen kan wanneer je lekker in je vel zit. Met plezier en in verbinding betrokkenheid creëren tussen kinderen en leerkrachten… daar ligt mijn passie!

In mijn loopbaan van leerkracht, intern begeleider, zorgcoördinator en orthopedagoog naar trainer, ontwikkelaar en coach heb ik een bak aan ervaring, kennis en ideeën opgedaan waarmee ik een ander wil aanvuren. Of ik nu een training geef, een leerkracht coach of lesgeef, ik ga voor klassen waar echt geleerd wordt. Hierin wil ik inspireren en laten inspireren. Positief onderwijs is daarin voor mij het samenkomen van een set effectieve strategieën en vooral een mindset die van onderwijs geven en ontvangen een feestje maakt.